Organisatie en aanbod — Lesaanbod en werkwijze

Organisatie en aanbod

Lesaanbod en werkwijze

Onze lessentabellen geven globaal aan hoeveel tijd per week aan de vakken besteed wordt. Het gaat hier om gemiddelden die per leerjaar enigszins kunnen verschillen. U ziet dat de nadruk ligt op taal, lezen en rekenen. Onder iedere lestabel vindt u een korte uitleg van de onderwijstijd per vakgebied. De onderwijstijd van groep 4 loopt het eerste half jaar synchroon met groep 3, het tweede half jaar met groep 5 tot en met 8. Dit komt omdat we in beide jaarhelften een andere leesmethode gebruiken in die groep.

 

Lestabel kleuters

Godsdienstige vorming/dagopening/tijdsoriëntatie 2,5 uur 3/4
Rekenvaardigheden 2,25 uur 3
Spraak/taalontwikkeling 3 uur 3
Motorische ontwikkeling (gym) 2 uur 1
Motorische ontwikkeling (buiten)spel 4 uur 4
Expressievakken 3 uur 2
Sociale vaardigheid (methodeles) 0,75 uur 0,75
Gezond gedrag/samen eten/melk drinken 1,25 uur 5
Spelontwikkeling 6,25 uur 4,25
Totaal: 25 uur  

 

Uitwerking lestabel kleuters

Godsdienstige vorming/dagopening (2½ uur)

We werken 4 keer per week uit de methode Trefwoord of uit de kinderbijbel. Dit gebeurt bij voorkeur aan het begin van de dag. Op maandag is er meer aandacht voor gesprekken/opening van de week etc. Tijdens de dagopening besteden we ook uitgebreid aandacht aan oriëntatie in de tijd.

 

Rekenvaardigheden (2¼ uur)

Vanuit methode: Met Sprongen Vooruit

  • Oefenen van rekensituaties/tellen/rekenbegrippen met spelletjes (korte kringactiviteit ± 5-10 minuten)
  • Introduceren van nieuwe rekenbegrippen en uitbreiden kennis over rekenbegrippen in kringactiviteiten (uitgebreide kring of groepsactiviteit ± 10-15 minuten).
  • Symboolherkenning en meetkunde. Meten staat niet in Met Sprongen Vooruit, dit biedt de leerkracht apart aan.

Gynzy

  • Resultatief tellen, seriëren, cijfer herkenning, kleuren en vormen.
  • Geschreven rekentaal.

 

Spraak-/taalontwikkeling (3 uur)

Voorbereidend lezen van LIST

Vaardigheden oefenen die van belang zijn om te leren lezen zoals:luisteren, rijmen, klanken en letters herkennen etc. Volgens vast opbouw van LIST-methode (zie nadere beschrijving LIST voorbereidend lezen)

Mondelinge taal/ woordenschat vanuit LOGO 3000

Gespreksactiviteiten, kringgesprekken, voorlezen, vertellen en het navertellen van verhalen.  

Spreekbeeld  

Spreekbeeld is een leermiddel voor het aanleren en automatiseren van de klank-tekenkoppeling   het leert kinderen klanken te koppelen aan letters door gebruik te maken van gebaren, emotie, articulatie en betekenis.   

 

 

Motorische ontwikkeling/gymnastiek (2 uur)

De groep krijgt 1 keer per week 40 minuten gym van de vakleerkracht bewegingsonderwijs in het speellokaal. Daarnaast geeft de leerkracht nog een les in het speellokaal van 40 minuten. De overige tijd is nodig voor het verkleden.

 

Motorische ontwikkeling/buitenspel (4 uur)

Per dagdeel staan er 30 minuten (buiten)spel op het rooster, behalve op de twee dagdelen dat er ook gym is. Er blijven zeven dagdelen voor (buiten)spel over. Zover het weer dit toelaat spelen de kinderen buiten.

 

Expressievakken (3 uur)

Hieronder vallen tekenen, handvaardigheid en muziek.

 

Sociale vaardigheid vanuit methode (¾ uur)

In de onderbouw wordt er gewerkt met Kwink. Daarnaast kan er ook gebruik gemaakt worden van “Een doos vol gevoelens”.Iedere les van Kwink wordt verdeeld over twee weken. In de eerste week maken de kinderen kennis met het onderwerp van de les en in de tweede week wordt er met elkaar gekeken hoe het et het betreffende onderwerp gaat in de klas.De les is per week verdeeld over 30 minuten en 15 minuten. Het aanbieden van de les en een korte herhaling. Sociale vaardigheden is een vakoverstijgend ontwikkelingsgebied. Het wordt ook geïntegreerd op andere momenten in de groep.   

 

Gezond gedrag/samen eten/melk drinken (1¼ uur)

Iedere ochtend zitten de kinderen met elkaar in de kring. We besteden aandacht aan gezonde voeding en samen eten.

 

Spelontwikkeling (6¼ uur)

Aandacht voor algemene ontwikkeling, verbeelden en uitspelen van dagelijkse situaties. Het leren kennen en begrijpen van de wereld. Het leren door middel van spel en samenspel. Hier komt samen het ervaren en gebruiken van taal en rekentaal/begrippen. Ook leren de kinderen sociale structuren (her)kennen.

Kinderen doen rekenactiviteiten met ontwikkelingsmaterialen, bouw- en constructiemateriaal. Ook komen rekenactiviteiten voor in de hoeken en tijdens spel.

De taalontwikkeling van kinderen wordt gestimuleerd met verschillende ontwikkelingsmaterialen voor taal. Het op volgorde leggen van verhaaltjes en verschillende auditieve spelletjes.

 

Lestabel groep 3/4

  Uren Minuten Kwartieren
Basisvaardigheden      
Rekenen/wiskune 4,50 270 18
Technisch lezen/taal 7,50 450

30

Taal overig en schrijven 1,25 75 6
Bloktijd/flexibele tijd voor basisvaardigheden 1,50 90 6
  14,75    
Godsdienstige vorming/dagopening  1,25 75 5
Sociale redzaamheid/buitenspel 1,25 75 5
Vaardigheden/burgerschap/verkeer 1,25 75 5
Lichamelijke opvoeding/incl. lopen (1x gym) 2,50 150 10
Sociaal-emotioneel leren (methodeles) 1,00 60 4
Expressievakken 0 0 0
Thematisch werken 2,25 135 9
Maken en ontdekken 0,75 45 3
Engels 0 0 0
Totaal: 25,00 1500 100

 

Uitwerking lestabel groep 3-4

Uitwerking van afgesproken lesuren per vakgebied volgens de kerndoelen die in Nederland gelden. Voor elk vakgebied is een uitgebreide werkwijzer en leerlijn beschrijving beschikbaar waar de doelen en de werkwijze per leerjaar zijn beschreven.

Godsdienstige vorming/dagopening (1¼ uur)

 Elke dag beginnen we 15 minuten met de dagopening en godsdienstige vorming. Voor godsdienstige vorming werken we uit de methode Trefwoord. We starten de dag met gebed/evt. een lied en een korte inleiding op het thema van die dag. Op maandag is er meer aandacht voor gesprekken/opening van de week etc.

 

Basisvaardigheden

Vanuit de overheid is de regel gegeven dat minimaal 50% van de leertijd besteed moet worden aan de basisvakken.

 

Rekenen/Wiskunde (4 uur)

Elke dag staat er rekenen op het rooster; de lessen zijn duren minimaal 45 minuten.Er wordt  op vaste tijden in instructiegroepen gewerkt aan de leerstofdoelen voornamelijk uit de methode Wereld in Getallen. Daarnaast maken we gebruik van methode Met Sprongen Vooruit.Bij inzet differentiatietijd is verplicht 30 minuten rekenvaardigheden opgenomen als extra oefen- en/of instructietijd voor alle leerlingen op basis van onderwijsbehoefte van de leerling

 

(Voor)lezen/taal/spelling (8¾ uur)

Aanvankelijk lezen: 7½ uur = 450 minuten, dagelijks 90 minuten. We leren de kinderen lezen volgens de LIST-methode. Elke dag staat er 1½ uur lezen op het rooster. De dagelijkse lessen bestaan uit zes blokken:

Blok 1: Letters, leeshandeling, spelling 3 x 10 minuten

  • Letters aanbieden met ondersteuning van spreekbeeld. Samen woorden bedenken,  samen letters  schrijven, samen woorden schrijven.

Blok 2: Ondersteunend lezen hele groep 1 x 10 minuten

  • Nieuwe woorden maar ook zinnen en teksten.

Blok 3: Duo-lezen 1 x 10 minuten

Blok 4: Zelfstandig lezen 1 x 10 minuten

Blok 5: Creatief schrijven 1 x 10 minuten

Blok 6: Luisteren (voorlezen) 1 x 15 minuten. 

 

Taal overig (1¼ uur)

Hieronder vallen schrijven/spelling/woordenschat/begrijpend luisteren.

 

Differentiatietijd (1 uur)

Bloktijd: 4 x 15 minuten is er verlengde onderwijstijd in de basisvakken taal, lezen en rekenen. Per kind spreken we af voor welk vak hij verlengde onderwijstijd krijgt en wat er tijdens deze tijd aangeboden wordt. Dit noemen we vaak laag 2: extra ondersteuning in de groep. Extra ondersteuning kan zijn extra oefentijd en/of extra instructietijd. Bij inzet differentiatietijd is verplicht 30 minuten rekenvaardigheden opgenomen als extra oefen- en/of instructietijd voor alle leerlingen op basis van onderwijsbehoefte van de leerling

 

Bewegingsonderwijs/incl. lopen (1 1/4 uur)

Twee keer per week krijgt de groep les van de vakleerkracht bewegingsonderwijs. Deze lessen zijn 40 minuten.Voor en na de gymles wordt 10 minuten gerekend voor omkleden en lopen van en naar het kindcentrum.Tijdens 1 les per week staat vooral sociaal gewenst gedrag centraal en worden vaardigheden met de kinderen geoefend met sport- en spelactiviteiten. We noemen dit Stop-Stoer-Doen. In de andere les staan vooral de verschillende doelen voor het bewegingsonderwijs centraal.

 

Oriëntatie op jezelf en de wereld (1 uur)

De uren voor expressievakken zijn opgenomen in het thematische werken

Thematisch werken (2 1/2 uur)

Dit omvat de vakken voor wereldoriëntatie en de expressievakken. Vanuit een betekenisvolle context werken we per thema aan de kerndoelen.

Groep 3 werkt binnen de thema’s van de onderbouw. Tussen elke schoolvakantie is er een breed thema waaraan gewerkt wordt. Binnen het thema worden activiteiten ingezet vanuit het OntwikkelVolgModel voor jonge kinderen op gebied van: zintuiglijke ontwikkeling, motoriek, wereldverkenning, spraak- taal ontwikkeling.

Groep 4 sluit aan bij de thema’s van de midden- en bovenbouw. Tussen elke schoolvakantie zijn er 2 thema’s. Er is een 3-jaarlijkse cyclus waarin alle kerndoelen aan bod komen.

Vakken handvaardigheid en tekenen worden betekenisvol ingezet bij thematisch werken

Kunstzinnige oriëntatie, wetenschap en techniek  (2 ¼ uur)

Maken en Ontdekken (MEO) ( 1 ¼ uur)

Bij maken en ontdekken staat het zelfonderzoekend leren centraal. Er staan 2 lessen MEO op het rooster. Les 1 is gericht op muziek/dans/drama en les 2 is gericht wetenschap en techniek.Er wordt in blokken (aantal weken) gewerkt aan verschillende onderdelen. In de blokken zijn ook de lessen digitale geletterdheid opgenomen

Expressievakken (gemiddeld 1  uur)

De uren voor expressievakken zijn opgenomen binnen het thematische werken.

In de ochtend wordt elke dag 15 minuten buitengespeeld. Als dit vanwege het weer niet kan, spelen de kinderen in de groepen. Aangeleerde sociale vaardigheden worden tijdens het buitenspel in de praktijk toegepast.

 

Sociaal-Emotioneel Leren (3 1/2 uur)

Levensbeschouwing ( 1 ¼ uur)

Elke dag beginnen we op SKC de Burcht met de dagopening en godsdienstige vorming. Voor godsdienstige vorming wordt gewerkt uit de methode Trefwoord. Aan het begin van de dag beginnen we de dag met gebed/ evt. een lied en een korte inleiding op thema van die dag. Op maandag is er meer aandacht voor gesprekken/ opening van de week etc.

Sociaal-Emotioneel leren (SEL) ( 1 uur)Vanuit de methode KWINK wordt er gewerkt aan doelen voor Sociaal Emotioneel leren (SEL).2x per week wordt aan de doelen gewerkt met lessen uit de methode gewerkt. Daarnaast zijn de doelen ook vakoverstijgend en worden deze doelen ook in andere lessen geïntegreerd.

Seksuele vorming

Deze lessen zijn opgenomen in de SEL-lessen. Voor deze lessen maken we gebruik van de methode “Kriebels in je buik”; een digitale methode met een doorlopende leerlijn voor de groepen 1 t/m 8.Het doel van de lessen is dat kinderen zich kunnen ontwikkelen tot personen die: 

·        respect hebben voor zichzelf en anderen 

·        zich bewust zijn van hun eigen en andermans gevoelens, wensen, grenzen,       opvattingen en mogelijkheden 

·        steeds betere beslissingen kunnen nemen op het gebied van relaties en seksualiteit.

Tijdens een bouwoverleg worden deze lessen door de leerkrachten met elkaar voorbereid. Elke groep geeft gemiddeld 7 lessen seksuele ontwikkeling.

Burgerschapsvorming (¼ uur)

De leerlijn burgerschapsvorming is gekoppeld aan het sociaal-emotioneel leren en worden lessen Burgerschap van KWINK ingezet. Burgerschap is geen apart vak maar komt terug tijdens heel veel vakken binnen de school: MEO/TO, begrijpend lezen, levensbeschouwing, gezond gedrag.  

Sociale redzaamheid/buitenspel (1 ¼ uur)

In de ochtend wordt er elke dag 15 minuten buiten gespeeld. Als dit vanwege het weer niet kan wordt er in de groepen gespeeld. Aangeleerde sociale vaardigheden worden tijdens het buitenspel in de praktijk toegepast.

 

 

Lestabel groep (4)* 5/6

* als aanvankelijk leesproces is afgelopen en overgestapt wordt op TL en taalmethode

  Uren Minuten Kwartieren
Basisvaardigheden      
Rekenen/wiskunde 4,50 270 18
Taal/spelling/woordenschat 4,50 270 18
Technisch lezen 2,75 165 11
(Begrijpend) lezen 1,00 60 4
Schrijven 0,50 30 2
Bloktijd/flexibele tijd voor basisvaardigheden 1,50 90 6
  14,75    
Godsdienstige vorming/dagopening 1,25 75 5
Sociale redzaamheid/buitenspel 1,25 75 5
Vaardigheden/burgerschap/verkeer 1,25 75 5
Lichamelijk opvoeding/incl. lopen (1x gym) 2,50 150 10
Sociaal-Emotioneel Leren (methode les) 1,00 60 4
Expressievakken 0 0 0
Thematisch werken 2,25 135 9
Maken en ontdekken 0,75 45 3
Engels 0 0 0
Totaal: 25    

 

Uitwerking lestabel groep (4)* 5/6

* als aanvankelijk leesproces van is afgelopen en overgestapt wordt op TL en taalmethode

Uitwerking van afgesproken lesuren per vakgebied volgens de kerndoelen die in Nederland gelden. Voor elk vakgebied is een uitgebreide werkwijzer en leerlijn beschrijving beschikbaar waar de doelen en de werkwijze per leerjaar zijn beschreven.

Godsdienstige vorming/dagopening (1¼ uur)

 Elke dag beginnen we 15 minuten met de dagopening en godsdienstige vorming. Voor godsdienstige vorming werken we uit de methode Trefwoord. We starten de dag met gebed/evt. een lied en een korte inleiding op het thema van die dag. Op maandag is er meer aandacht voor gesprekken/opening van de week etc.

 

Basisvaardigheden

Vanuit de overheid is de regel gegeven dat minimaal 50% van de leertijd besteed moet worden aan de basisvakken.

 

Rekenen/Wiskunde (4½ uur)

Elke dag staat er rekenen op het rooster; de lessen zijn duren minimaal 45 minuten.Er wordt  op vaste tijden in instructiegroepen gewerkt aan de leerstofdoelen voornamelijk uit de methode Wereld in Getallen en voor de zwakke rekenaars Rekenroute.Bij differentiatietijd is verplicht 30 minuten rekenvaardigheden opgenomen als extra oefen- en/of instructietijd voor alle leerlingen op basis van onderwijsbehoefte van de leerling

 

Taal/spelling en woordenschat (4½ uur)

3 keer per week staat er 1 uur taal op het rooster, 2 keer per week (op de dagen dat er gym is) zijn de taallessen 45 minuten. Er wordt op vaste tijden in stamgroepen gewerkt aan de leerstofdoelen, voornamelijk uit de methode Taal actief. 

  • Taal (gemiddeld 3 uur per week)Taal bestaat uit taalverkennen (grammatica), schrijven, spreken en luisteren. Dit alles komt samen in het onderdeel presenteren, zoals een spreekbeurt houden.
  • Woordenschat (gemiddeld ½ uur per week) is extra, aanvullend op de taalmethode. Een rijke woordenschat helpt de kinderen de wereld om zich heen beter te begrijpen. Door het vergroten van hun woordenschat kunnen ze ook beter duidelijk maken wat ze bedoelen.
  • Spelling (gemiddeld 1 uur per week)We werken met doelen vanuit leerlijnkaarten waarin de verschillende spellingscategorieën aan bod komen. De bovenstaande onderdelen (taal/spelling/woordenschat) zijn in leertijd verdeeld over blokken van 4 weken van 1 uur per dag:
  Tijd in minuten      
  Week 1 Week 2 Week 3 Week 4
Maandag 45 taal 45 taal 45 taal 45 taal
Dinsdag 40 taal + 20 woordenschat 40 taal + 20 woordenschat 40 taal + 20 woordenschat 20 taal + 20 woordenschat
Woensdag 40 taal + 20 spelling 40 taal + 20 spelling 40 taal + 20 spelling 20 taal + 40 spelling
Donderdag 45 taal 40 taal + 20 woordenschat 45 taal 20 taal + 20 woordenschat
Vrijdag 40 taal + 20 spelling 40 taal + 20 spelling 40 taal + 20 spelling 20 taal + 40 spelling

 

Technisch lezen (2¾ uur)

3 x 45 minuten en 1 x 30 minuten (op dag dat er gym is) en kinderen hebben ook tijd om zelf te lezen in de groep. Zij worden ingedeeld in een instructiegroep gebaseerd op het AVI-leesniveau dat ze behaald hebben. We werken met de LIST-methodiek.

 

Begrijpend lezen (1½ uur)

2 x 30 minuten per week met de methode Nieuwsbegrip.

 

Schrijven (½ uur)

We werken met de methode Schrijven in de basisschool. Er is aandacht voor het aanleren van een goed verbonden en duidelijk leesbaar schrift. Kinderen bij wie dit niet lukt of die op hun vorige basisschool het losschrift is aangeleerd, bieden we het losschrift aan.

 

Bloktijd (1½ uur)

Bloktijd: 3 x 30 minuten is er verlengde onderwijstijd in de basisvakken taal, lezen en rekenen. Per kind wordt afgesproken voor welk vak hij verlengde onderwijstijd krijgt en wat er tijdens deze tijd aangeboden wordt. Dit noemen we vaak laag 2: extra ondersteuning in de groep. Extra ondersteuning kan zijn extra oefentijd en/of extra instructietijd.

 

Lichamelijke opvoeding incl. lopen (2½ uur)

2 keer per week krijgt de groep les van de vakleerkracht bewegingsonderwijs. Deze lessen zijn 45 minuten.Voor en na de gymles wordt 15 minuten gerekend voor omkleden en lopen van en naar het kindcentrum.Tijdens 1 les per week staat vooral sociaal gewenst gedrag centraal en worden vaardigheden met kinderen geoefend met sport- en spelactiviteiten. We noemen dit Stop-Stoer-Doen. In de andere les staan vooral de verschillende doelen voor het bewegingsonderwijs centraal.

 

Sociaal-Emotioneel Leren (methodeles) (1 uur)

Vanuit de methode Kwink werken we aan doelen voor Sociaal-Emotioneel leren (SEL).1 keer per week wordt aan de doelen gewerkt met lessen uit de methode. De andere les kan gebruikt worden voor het werken aan doelen die naar voren zijn gekomen uit bijvoorbeeld de vragenlijst van ZIEN!. Hierover zijn afspraken gemaakt tijdens de groepsbespreking en de doelen zijn opgenomen in het groepsplan. De doelen zijn ook vakoverstijgend en worden tevens in andere lessen geïntegreerd en geoefend.

Onder SEL-lessen vallen ook doelen voor seksuele vorming. Voor deze lessen maken we gebruik van de methode Kriebels in je buik; een digitale methode met een doorlopende leerlijn voor de groepen 1 tot en met 8. Het doel van de lessen is dat kinderen zich kunnen ontwikkelen tot personen die: 

  • Respect hebben voor zichzelf en anderen 
  • zich bewust zijn van hun eigen en andermans gevoelens, wensen, grenzen, opvattingen en mogelijkheden 
  • steeds betere beslissingen kunnen nemen op het gebied van relaties en seksualiteit.

Tijdens een bouwoverleg worden deze lessen door de leerkrachten met elkaar voorbereid. Elke groep geeft gemiddeld zeven lessen seksuele ontwikkeling.

 

Sociale redzaamheid (1¼ uur)

In de ochtend wordt elke dag 15 minuten buitengespeeld. Als dit vanwege het weer niet kan, spelen de kinderen in de groepen. Aangeleerde sociale vaardigheden worden tijdens het buitenspel in de praktijk geoefend en toegepast.

 

Gezond gedrag/samen eten/sociale vaardigheid/burgerschap

Tijdens de lunch eten de kinderen en de groepsleerkracht met elkaar in de groep. Daarbij is er aandacht voor sociaal en gezond gedrag.

 

Maken en ontdekken (¾ uur)

1 x 45 minuten per week.

 

Thematisch werken (2¼ uur)

Dit omvat de vakken voor wereldoriëntatie en de expressievakken. Vanuit een betekenisvolle context wordt per thema aan de kerndoelen gewerkt.

 

Verkeer (½ uur)

1 keer per week staan er verkeerslessen op het rooster.

 

Lestabel groep 7/8

  Uren Minuten Kwartieren
Basisvaardigheden      
Rekenen/wiskunde 4,50 270 18
Taal/spelling/woordenschat/schrijven 4,50 270 18
Technisch lezen 2,50 150 10
(Begrijpend lezen) 1,00 60 4
Schrijven 0 0 0
Bloktijd/flexibele tijd voor basisvaardigheden 1,50 90 6
  14    
Godsdienstige vorming/dagopening 1,25 75 5
Sociale redzaamheid/buitenspel 1,25 75 5
Vaardigheden/burgerschap/verkeer 1,00 60 4
Lichamelijk opevoeding/incl. lopen (1x gym) 2,50 150 10
Sociaal-emotioneel Leren (methodeles) 1,00 60 4
Expressievakken 0 0 0
Themaitsch werken 2,00 120 8
Talentontwikkeling 1,50 90 6
Engels 0,50 30 2
  11    
Totaal: 25 1500 100

 

Uitwerking lestabel groep 7/8

Godsdienstige vorming/dagopening (1¼ uur)

5 x 15 minuten. Elke dag beginnen we met de dagopening en godsdienstige vorming. Voor godsdienstige vorming werken we uit de methode Trefwoord. We starten de dag met gebed/evt. een lied en een korte inleiding op het thema van die dag. Op maandag is er meer aandacht voor gesprekken/opening van de week etc.

 

Basisvaardigheden

Vanuit de overheid is de regel gegeven dat minimaal 50% van de leertijd besteed moet worden aan de basisvakken.

 

Rekenen/Wiskunde (4½ uur)

3 keer per week staat er 1 uur rekenen op het rooster, 2 keer per week (op de dagen dat er gym is) zijn de rekenlessen 45 minuten. Er wordt op vaste tijden in instructiegroepen gewerkt aan de leerstofdoelen, voornamelijk uit de methode Wereld in Getallen.

 

Taal/spelling en woordenschat (4½ uur)

3 keer per week staat er 1 uur taal op het rooster. 2 keer per week (op de dagen dat er gym is) zijn de taallessen 45 minuten. Er wordt op vaste tijden in stamgroepen gewerkt aan de leerstofdoelen, voornamelijk uit de methode Taal actief. 

  • Taal (gemiddeld 3 uur per week)Taal bestaat uit taalverkennen (grammatica), schrijven, spreken en luisteren. Dit alles komt samen in het onderdeel presenteren zoals een spreekbeurt houden.
  • Woordenschat (gemiddeld ½ uur per week) is extra is aanvullend op de taalmethode. Een rijke woordenschat helpt de kinderen de wereld om zich heen beter te begrijpen. Door het vergroten van hun woordenschat kunnen ze ook beter duidelijk maken wat ze bedoelen.
  • Spelling (gemiddeld 1 uur per week)We werken met doelen vanuit leerlijnkaarten, waarin de verschillende spellingscategorieën aan bod komen.

De bovenstaande onderdelen (taal/spelling/woordenschat) zijn in leertijd verdeeld over blokken van vier weken van 1 uur per dag.

  Tijd in minuten      
  Week 1 Week 2 Week 3 Week 4
Maandag 45 taal 45 taal 45 taal 25 taal + 20 spelling
Dinsdag 40 taal + 20 woordenschat 40 taal + 20 woordenschat 40 taal + woordenschat 20 taal + 20 woordenscat
Woensdag 40 taal + 20 spelling 40 taal + 20 spelling 40 taal + 20 spelling 20 taal + 40 spelling
Donderdag 45 taal 40 taal + 20 woordenschat 45 taal 20 taal + 20 woordenschat
Vrijdag 40 taal + 20 spelling 40 taal + 20 spelling 40 taal + 20 spelling 20 taal + 40 spelling

 

Begrijpend lezen (1 uur)

2x 30 minuten per week met de methode Nieuwsbegrip.

 

Schrijven

We werken met de methode Schrijven in de basisschool waar het kan. Schrijven is geen apart vak meer, maar we bieden het wel aan kinderen voor wie dat nodig is. Schrijven wordt meer en meer geïntegreerd aangeboden tijdens andere lessen. We hebben aandacht voor het aanleren van een goed verbonden en duidelijk leesbaar schrift.

 

Technisch lezen (2¾ uur)

3 x 45 minuten en 1 x 30 minuten (op dag dat er gym is) en kinderen hebben ook tijd om zelf te lezen in de groep. Zij worden ingedeeld in een instructiegroep gebaseerd op het AVI-leesniveau dat ze behaald hebben. We werken met de LIST-methodiek.

 

Bloktijd (1½ uur)

Bloktijd: 3 x 30 minuten is er verlengde onderwijstijd in de basisvakken taal, lezen en rekenen. Per kind wordt afgesproken voor welk vak hij verlengde onderwijstijd krijgt en wat er tijdens deze tijd aangeboden wordt. Dit noemen we vaak laag 2: extra ondersteuning in de groep. Extra ondersteuning kan zijn extra oefentijd en/of extra instructietijd.

 

Lichamelijke opvoeding incl. lopen (2½ uur)

2 keer per week krijgt de groep les van de vakleerkracht bewegingsonderwijs. Deze lessen zijn 45 minuten.Voor en na de gymles wordt 15 minuten gerekend voor omkleden en lopen van en naar het kindcentrum.Daarnaast is er per week nog een beweegles vanuit talentontwikkeling waarin kinderen kunnen kiezen uit verschillende onderdelen.

 

Thematisch werken (2½ uur)

Dit omvat de vakken voor wereldoriëntatie en de expressievakken. Vanuit een betekenisvolle context wordt per thema aan de kerndoelen gewerkt

 

Verkeer (½ uur)

1 keer per week staat er verkeersles op het rooster.

 

Engels (½ uur)

1 keer per week staat Engels vanuit de methode Sterk Engels op het rooster.

 

Sociaal-Emotioneel Leren (methodeles) (1 uur)

Vanuit de methode Kwink werken we aan doelen voor Sociaal-Emotioneel leren (SEL).2 keer per week wordt aan de doelen gewerkt met lessen uit de methode. Daarnaast zijn de doelen ook vakoverstijgend en worden deze tevens in andere lessen geïntegreerd.

 

Onder SEL-lessen vallen ook doelen voor seksuele vorming. Voor deze lessen maken we gebruik van de methode Kriebels in je buik; een digitale methode met een doorlopende leerlijn voor de groepen 1 tot en met 8. Het doel van de lessen is dat kinderen zich kunnen ontwikkelen tot personen die: 

  • respect hebben voor zichzelf en anderen 
  • zich bewust zijn van hun eigen en andermans gevoelens, wensen, grenzen, opvattingen en mogelijkheden 
  • steeds betere beslissingen kunnen nemen op het gebied van relaties en seksualiteit.

Tijdens een bouwoverleg worden deze lessen door de leerkrachten met elkaar voorbereid. Elke groep geeft gemiddeld zeven lessen seksuele ontwikkeling.

Tijdens de lessen talentontwikkeling is er ook veel aandacht voor SEL, vooral op het gebied van samenwerken/afspraken maken etc.

 

Sociale redzaamheid (1 uur)

In de ochtend wordt  elke dag 15 minuten buitengespeeld. Als dit vanwege het weer niet kan, spelen de kinderen in de groepen. Aangeleerde sociale vaardigheden worden tijdens het buitenspel in de praktijk geoefend en toegepast. Vaak gaat 1x per week op aan lopen naar de gym.

 

Gezond gedrag/samen eten/sociale vaardigheid/burgerschap

Tijdens de lunch eten de kinderen en de groepsleerkracht met elkaar in de groep. Daarbij is er aandacht voor sociaal en gezond gedrag.

 

Talentontwikkeling (1½ uur)

2 x 45 minuten per week. Talentontwikkeling heeft twee componenten:1. waar zijn de kinderen goed in en waar willen ze zich meer in verdiepen2. welke vaardigheden hebben ze nodig (voor de toekomst) en waar hebben ze extra oefening/tijd/instructie voor nodig.

Met talentontwikkeling willen we:

  • dat de kinderen leren door te doen- hun betrokkenheid en welbevinden vergroten, zodat er minder gedragsproblemen zijn en dit ook zichtbaar wordt in hogere resultaten
  • de kinderen leren de basisvaardigheden toe te passen in de praktijk en hun vaardigheden aanbieden die zij nodig hebben om goed de stap naar het voortgezet onderwijs en de maatschappij te kunnen maken. Denk hierbij aan doelen stellen, plannen, problemen oplossen, computervaardigheden en sociaal-emotionele vorming.
  • de kinderen meer eigenaar maken van hun leerproces door met hen te praten over welke vaardigheden ze verder willen verdiepen om hun doel (wat willen ze worden) te kunnen behalen.