Ouders - Contactmomenten

Ouders

Contactmomenten

 


 

Als ouder kent u uw kind het best. U merkt thuis vaak snel of het goed gaat of dat er zorgen zijn. Op school zien de juffen hoe uw kind werkt, speelt en samenwerkt met anderen. Wat goed gaat en waar nog hulp bij nodig is.

Op SBO de Burcht vinden we het belangrijk om samen met ouders op te trekken in de ontwikkeling van de kinderen.

De leerkracht is altijd uw eerste aanspreekpunt bij vragen of zorgen.U kunt de leerkracht:

  • aanspreken bij het uitgaan van de school,
  • een bericht sturen via Social Schools, of
  • een afspraak maken voor een gesprek.

Daarnaast hebben we elk schooljaar een aantal vaste contactmomenten waarop we u graag uitnodigen op school. U kunt zich hiervoor inschrijven via Social Schools.Er zijn altijd enkele middagen én één avond beschikbaar om uit te kiezen.

Tijdens de gesprekken bespreken we de ontwikkeling van uw kind aan de hand van het ontwikkelperspectief (OPP). Vooraf krijgt u uitleg over welk onderdeel van het OPP centraal staat.

 

🗓 Augustus – Ouder-vertel-me-je-kind-gesprekken

In de tweede of derde week van het schooljaar voeren we de ‘Ouder-vertel-me-je-kind’-gesprekken.Dit is het eerste kennismakingsmoment tussen ouders en leerkracht.

We zijn benieuwd naar wie uw kind is:

  • Wat vindt uw kind leuk?
  • Wat vindt uw kind lastig?
  • Wat zijn de hobby’s of interesses?

Zo leren we uw kind beter kennen en kunnen we in de lessen beter aansluiten bij wat motiveert. Dat maakt leren leuker én makkelijker.

 

💬 November – Gesprekken over sociaal-emotionele ontwikkeling

In november praten we over de sociaal-emotionele ontwikkeling van uw kind.We bespreken:

  • hoe uw kind zich voelt op school,
  • hoe het omgaat met anderen,
  • en of het goed in zijn vel zit.

Een kind dat zich prettig voelt, kan beter leren, samenwerken en spelen. Samen kijken we wat goed gaat en waar we nog aan willen werken.

 

📚 Januari/februari – Gesprekken over de leerontwikkeling

In januari maken de kinderen toetsen voor lezen, rekenen, woordenschat en andere vakken (de Cito-toetsen).Tijdens dit gesprek bespreken we:

  • hoe uw kind zich op leergebied ontwikkelt,
  • welke vooruitgang is geboekt,
  • en wat de doelen zijn voor de komende periode.

 

🌱 Juni – Gesprekken over de leerontwikkeling en vooruitblik

In mei maken de kinderen opnieuw de Cito-toetsen. In juni volgt een gesprek over de ontwikkeling van uw kind in het afgelopen schooljaar.

We kijken samen vooruit naar het nieuwe schooljaar.Vanaf groep 5 bespreken we hierbij ook alvast de eerste stappen richting het voortgezet onderwijs.

 

🧭 Het ontwikkelperspectief (OPP)

Tijdens elk gesprek staat het ontwikkelperspectief centraal.Daarin staat beschreven:

  • wie uw kind is,
  • wat goed gaat,
  • wat nog lastig is,
  • en of de ontwikkeling verloopt zoals verwacht.

Zo kunnen we samen goed bepalen welke ondersteuning uw kind nodig heeft en aan welke doelen we werken.We bespreken dit binnen de school met het zorgteam, met uw kind zelf én met u als ouder.

 

🤝 SOT-gesprekken

Soms ontwikkelt een kind zich anders dan we verwachten of is het niet duidelijk welke ondersteuning het beste past.In dat geval nodigen we u uit voor een SOT-gesprek.

SOT staat voor SchoolOndersteuningsTeam.Tijdens dit overleg denken we samen na over wat uw kind nodig heeft. Hierbij zijn aanwezig:

  • de leerkracht,
  • het ondersteuningsteam van de school,
  • de contactpersoon van het wijkteam,
  • en eventueel andere betrokkenen, zoals een logopedist.

Samen zorgen we ervoor dat uw kind zich zo goed mogelijk kan ontwikkelen.