• Ons Kindcentrum
    • Waar staat De Burcht voor
    • Schoolvensters PO
    • Identiteit
    • Gedrags- en pestprotocol
    • Privacy
    • School-en zorgplan
    • Brede school Ridderkerk
  • Zorg en onderwijs
    • Ons onderwijs
    • SBO+ groep Jonge Kind
    • De zorgstructuur
    • Speciale zorg
    • Schoolverlaters
    • Veilig internetten
  • Praktische informatie
    • Onderwijstijden
    • Leerplicht
    • Pauzes
    • Vakanties
    • Studiedagen
    • Calamiteitendagen
    • Gymrooster
  • Ouders
    • Inleiding
    • Ouderparticipatie
    • Medezeggenschapsraad
    • Activiteitencommissie
    • Communicatiemiddelen
    • Klachtenregeling
    • Ouderbijdrage
  • Inspectie
  • Informatiegids
  • Veiligheid
  • Werken bij PIT
  • Groep SBO+Jonge Kind
  • Groep 1-2
  • Groep 3
  • Groep 4
  • Groep 5
  • Groep 6a
  • Groep 6b
  • Groep 7a
  • Groep 7b
  • Groep 8
  • Een kijkje in de school
  • Procedure van aanmelding
  • Plaatsing en wennen in de groep
  • Vervoer regelen
  • Troubadour
  • Coronavirus

Ondersteuningsplan

Leren en ontwikkeling

Basisondersteuning:

We werken handelingsgericht en opbrengstgericht, vanuit onderwijsbehoefte en passend bij het (uitstroom-)niveau van de leerlingen. Voor elk kind is er een  onderwijsperspectief opgesteld. Dit document is leidend voor de aanpak en ondersteuning voor de leerling. Er wordt in onder-, midden- en bovenbouw gewerkt, waarbij de leerlingen in vaste stamgoepen worden ingedeeld. 
De Burcht biedt onderwijs en ondersteuning aan kinderen die door verschillende omstandigheden niet voldoende tot ontwikkeling kunnen komen in het regulier basisonderwijs door:

  • een voorspelbaar dagritme
  • een veilige, voorspelbare leeromgeving
  • een gestructureerde leeromgeving
  • werken met duidelijke doelen en leerlijnen
  • het opdoen van succeservaringen
  • een consequente aanpak 
  • éénduidige instructie
  • kleine leerstapjes
  • hulp bij het plannen (leren leren)
  • het beperken van prikkels vanuit de omgeving
  • aandacht voor gedrag (leren sociaal vaardig te worden)
  • een omgeving met gelijkgestemden

Deze algemene onderwijsbehoeften zijn vertaald in een basiswerkwijze binnen De Burcht.
Deze werkwijze is terug te zien in alle activiteiten binnen de school.
Hierbij staat het kind staat centraal en er wordt systematisch gewerkt aan de zorg en de kwaliteit.
In de realisatie van de zorg werken kind, school en ouders constructief samen.

Uitgaand van de bovengenoemde basisonderwijsbehoeften van de leerlingen kunnen we op de Burcht onderwijs bieden aan kinderen met diverse leerachterstanden en/of leerproblemen waardoor ze vaak ook op sociaal-emotioneel gebied stagneren in hun ontwikkeling. De expertise van de medewerkers van de Burcht is voornamelijk gericht op het inrichten van het onderwijs vanuit de basisbehoeften van de leerlingen en het aanleren van de basisvaardigheden op gebied van taal, rekenen, lezen en gedrag. Alle leraren van De Burcht zijn specialisten op het gebied van leerlingen met speciale behoeften met gekwalificeerde opleidingen, w.o. MasterSen.

De Burcht werkt groepsgewijs met 1 leerkracht vanuit structuur, regelmaat, duidelijkheid, in een prikkelarme omgeving met kleinere leerstappen binnen kleinere stamgroepen.
Zo wordt aan leerlingen de veiligheid geboden om zich cognitief en sociaal-emotioneel zo optimaal mogelijk te kunnen ontwikkelen. Er is geen structurele extra ondersteuning in de groepen aanwezig. Het heeft de voorkeur dat instroom van de leerlingen op een zo vroeg mogelijk moment plaatsvindt zodat leerlingen voldoende tijd hebben om zich de basisvaardigheden eigen te maken en dat ook de kans op terugplaatsing naar een reguliere basisschool wordt vergroot. Instroom in groep 7 en hoger heeft geen voorkeur, omdat de resterende onderwijstijd onvoldoende is om op cognitief en sociaal-emotioneel gebied op een goede manier te kunnen aansluiten bij dat wat de deze leerlingen nodig hebben.

Naast expertise in het werken met leerlingen met een onderwijs/ ontwikkelingsachterstand zijn er medewerkers met expertise op het gebied van sociaal emotionele ontwikkeling op de Burcht. Zo werken er medewerkers met de opleiding als gedragsspecialist, kindercoach, kindertherapeute, leesspecialiste, rekenspecialiste en IB.

 

Voor fysiotherapie, PMTen logopedie kan tijdend schooltijd een beroep worden gedaan op externe praktijken. 

Breedteondersteuning

In samenwerking met het samenwerkingsverband RiBA is er een pilot opgestart om jonge leerlingen tussen 4 en 7 jaar te observeren. Voor deze leerlingen is nog onduidelijk welk type onderwijs het meest passend is. Deze pilot loopt van augustus 2019 tot en met juli 2022.

Fysiek medisch

Basisondersteuning:

Wij hebben geen extra handen om kinderen te verzorgen, die niet zindelijk zijn. Hierdoor kunnen wij ook geen plek bieden aan kinderen die veel en bijzondere verzorging nodig hebben.

Er is geen expertise binnen de school om blinde en/of dove kinderen goede kansen te kunnen bieden.

Voor kinderen met ligrolstoelen is ons gebouw niet ingericht.

Leerlingen met andere beperkingen zoals bijv. het Syndroom van Down zullen individueel beoordeeld moeten worden, waarbij plaatsing zal afhangen van het niveau van betreffende leerling met daarbij behorende onderwijs en ondersteuningsbehoefte.

 

Sociaal-emotioneel

Basisondersteuning:

Op De Burcht wordt er gewerkt vanuit structuur, regelmaat, duidelijkheid, prikkelarme omgeving en kleinere stamgroepen om leerlingen de veiligheid te bieden om zich sociaal emotioneel zo optimaal mogelijk te kunnen ontwikkelen binnen een veilige omgeving. Alle leraren van De Burcht hebben vaardigheden op het gebied van leerlingen met speciale behoeften en zijn daarin geschoold. 

Om een veilige leeromgeving in Burcht te kunnen realiseren is het nodig om snel te kunnen doorverwijzen wanneer die veiligheid niet gegarandeerd kan worden.

De veiligheid kan niet gegarandeerd worden wanneer er sprake is van gedragsproblemen waarbij het kind zelf en mede leerlingen belemmerd worden in onderwijs en ontwikkeling en waarbij de leerkracht onvoldoende tegemoet kan komen aan de onderwijsbehoeften van de groep en de betreffende leerling. Hiervoor is samenwerking met school, ouders, instanties noodzakelijk om snel tot actie over te gaan.

Werkhouding

Basisondersteuning:

Het team kan kinderen met specifieke onderwijsbehoeften op het gebied van werkhouding een plaats bieden. Als er geen ontwikkeling waar te nemen is in werkhouding wordt verder onderzoek gedaan om te kijken of De Burcht de passende plek is voor de leerling.

Thuissituatie

Basisondersteuning:

Goede samenwerking met ouders is essentieel in de ondersteuning van de leerlingen van De Burcht. Wij betrekken de ouders bij het onderwijsleerproces en de ontwikkeling van hun kind door een ouders “vertel-me-je-kind” gesprek aan het begin van het schooljaar, een informatie avond, 2 x per jaar gespreksmomenten, telefonische contacten, gesprekken en huisbezoeken.

Breedteondersteuning:

Realiseren van opvoedondersteuning in samenwerking met de verschillende gebiedsteams, zodat de basis van de leerling verstevigd wordt en dit ten goede komt aan de ontwikkeling van de leerling.

 

Wat willen we nog:

Leren en ontwikkeling:

  • Ontwikkeling richting in IKC, zodat we ook in het voorschoolse traject kinderen kunnen helpen bij hun ontwikkeling wanneer blijkt dat zij daar extra ondersteuning bij nodig hebben. 
  • Verder ontwikkelen naar een brede SBO.

Werkhouding:

Ontwikkeling van de Leerlijn Leren Leren zodat de aanpak werkhouding nog planmatiger ingezet kan worden en duidelijk wordt wat de leerling nodig heeft om de werkhouding verder te ontwikkelen.

Door leerlingen meer bij hun eigen leerproces te gaan betrekken middels het stellen van doelen en hen onder woorden te laten brengen hoe ze het best leren willen en kunnen leren willen we de motivatie van de kinderen verhogen.


Werken aan talentontwikkeling, niet alleen oefenen op dingen die de kinderen moeilijk vinden, maar ook insteken op wat leerlingen al kunnen en zo positieve ervaringen op doen.

Naast cognitieve vaardigheden ook werken aan het gehele mens-zijn, werken aan sociaal emotionele vaardigheden zodat leerlingen sterker in hun schoenen komen te staan.

Meer praktisch onderwijs gekoppeld aan de cognitieve leerlijnen. De Burcht participeert binnen de Stichting PIT in het Project Wetenchap & Technologie en wil meer inzetten op ontdekkend leren door het werken in thema’s.

Thuissituatie:

Gezien de toenemende problematiek in de thuissituatie is een intensievere inzet van wijkteams werk zeer wenselijk. Ondersteuning in overleg met ouders via school in vroeg stadium inzetten t.b.v. ontwikkeling van leerling ook door de intensievere inzet van de SMW-er.

 
Wat willen/kunnen we niet:

‘We willen veel, maar kunnen niet alles’

 

Als leren niet meer lukt omdat de ontwikkeling stagneert en het gedrag en/of verzorging prevaleert. De balans bij de leerling zelf en de balans in de groep verstoord raakt.

 

Als ouders niet achter de visie van de school staan en niet willen meewerken aan partnerschap in het belang van het kind.

 

Kinderen met een taal/spraakstoornis, die niet in staat zijn om het onderwijs wat in de groep gegeven wordt te volgen. We hebben geen tijd en ruimte om specifieke aandacht te geven en hebben onvoldoende kennis om de leerling datgene te bieden wat hij/zij nodig heeft.

 

Kinderen met een zeer grote taalachterstand (> 2 jaar), die niet in staat zijn om het onderwijs wat in de groep gegeven wordt te volgen. We hebben geen tijd en ruimte om specifieke aandacht te geven en hebben onvoldoende kennis om de leerling datgene te bieden wat hij/zij nodig heeft.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Contact

Mozartstraat 180a

2983 AK Ridderkerk

T 078 - 820 00 34

info@burcht-ridderkerk.nl

 

Routeplanner >

 

Twitter

Zoeken

Kinderopvang

Inschrijven

BSO

Peuters

Baby’s

Kinderopvang

 

Onderwijs

Visie en Missie

Identiteit

Ons onderwijs

Ontwikkeling

Ouderparticipatie

Aanmelden/inschrijven

 

Algemeen

Ouders

Agenda

Vakanties en vrije dagen

Nieuws

Kwaliteit

Disclaimer

 

Bekijk hier de informatiegids >

 

PIT kinderopvang & onderwijs

Kinderopvang Zwijndrecht - Kinderopvang Alblasserdam - Kinderopvang Hendrik-Ido-Ambacht - Basisonderwijs Zwijndrecht
Basisonderwijs Alblasserdam - Basisonderwijs Hendrik-Ido-Ambacht - Basisonderwijs Heerjansdam - Speciaal basisonderwijs Ridderkerk
Kindcentrum Zwijndrecht - Kindcentrum Alblasserdam - Kindcentrum Hendrik-Ido-Ambacht  - Kindcentrum Ridderkerk - Kindcentrum Heerjansdam
PIT kinderopvang & onderwijs - PIT kinderopvang - PIT onderwijs

Copyright 2022 - Speciaal Kindcentrum De Burcht
Inloggen | Ziber Education - Gespreksplanner voor onderwijs | Ziber - PSD naar html | Design by Pencilpoint | creatief in vorm & inhoud