• Ons Kindcentrum
    • Waar staat De Burcht voor
    • Schoolvensters PO
    • Identiteit
    • Gedrags- en pestprotocol
    • Privacy
    • School-en zorgplan
    • Brede school Ridderkerk
  • Zorg en onderwijs
    • Ons onderwijs
    • SBO+ groep Jonge Kind
    • De zorgstructuur
    • Speciale zorg
    • Schoolverlaters
    • Veilig internetten
  • Praktische informatie
    • Onderwijstijden
    • Leerplicht
    • Pauzes
    • Vakanties
    • Studiedagen
    • Calamiteitendagen
    • Gymrooster
  • Ouders
    • Inleiding
    • Ouderparticipatie
    • Medezeggenschapsraad
    • Activiteitencommissie
    • Communicatiemiddelen
    • Klachtenregeling
    • Ouderbijdrage
  • Inspectie
  • Informatiegids
  • Veiligheid
  • Werken bij PIT
  • Groep SBO+Jonge Kind
  • Groep 1-2
  • Groep 3
  • Groep 4-5
  • Groep 5
  • Groep 6
  • Groep 7
  • Groep 7-8
  • Groep 8
  • Een kijkje in de school
  • Procedure van aanmelding
  • Plaatsing en wennen in de groep
  • Vervoer regelen
  • Coronavirus
  • CJG
    • Cursussen
    • Homestart

Leerlijnen

Op Speciaal Kindcentrum De Burcht werken wij met leerlijnen. Daarin staan de doelen van ons onderwijs beschreven.

Een leerlijn is een opbouw van realistische tussendoelen, passend bij de leeftijd van leerlingen, die elkaar logisch opvolgen en leiden naar een einddoel. Voor een goede doorstroom naar het vervolg onderwijs moeten deze einddoelen gelijk zijn aan de startdoelen voor voortgezet onderwijs. Voor rekenen en taal zijn die doelen beschreven in referentieniveaus.
Leerlijnen beschrijven de inhoud van de doelen van de verschillende niveaus per jaar. Wanneer er inhoudelijk, op basis van een leerlijn, beschreven wordt wat er minimaal verwacht wordt van de leerlingen, worden leerroutes beschreven. Deze leerroutes leiden uiteindelijk naar een uitstroombestemming. Zo is er per uitstroombestemming /per leerjaar beschreven welke doelen de leerling moet behalen om op het verwachte eindniveau te komen. Een leerroute noemen wij onderwijsarrangementen.

De leerlijn beschrijft de doelen die behaald moeten worden. De leerkracht zorgt ervoor dat het leerstofaanbod maximaal is zodat alle leerlingen in de gelegenheid worden gesteld om deze doelen ook te halen. Omdat de leerlingen niet allemaal precies hetzelfde leren op hetzelfde moment zijn de leerrendementen op het moment dat ze gemeten worden ook niet allemaal precies hetzelfde. Daarvoor heeft De Burcht gekozen om de onderwijsarrange-menten binnen de Burcht uit te drukken in bandbreedtes van leerrendementen.  Als de leerling zich binnen deze bandbreedte ontwikkelt voldoet hij aan de verwachting.

 

Vanaf groep 6 zijn de onderwijsarrangementen gekoppeld aan een uitstroomperspectief nl;

  • L arrangement

Dit arrangement is voor leerlingen die naar verwachting zullen uitstromen naar het VMBO-BBL met LWOO. Dit wordt het L arrangement genoemd.

De leerlijn die bij het arrangement hoort is de basisleerlijn zoals die beschreven staat op de leerlijnkaarten met concrete tussendoelen waar de Burcht mee werkt.

Per leerjaar is per vak beschreven aan welke tussendoelen dat leerjaar gewerkt wordt. Als de aangeboden leerstof ook behaald is aan het eind van het jaar, behaalt de leerling een leerrendement van 80%.

 

  • L+(plus)  arrangement

Dit arrangement is voor leerlingen die naar verwachting zullen uitstromen naar het VMBO-BK of GT (evt. met LWOO). Dit wordt het Verdiepingsarrangement genoemd.

De leerlijn die bij het arrangement hoort is de basisleerlijn zoals die beschreven staat op de leerlijnkaarten met concrete tussendoelen waar de Burcht mee werkt. Daarnaast worden er extra doelen gesteld en/of worden er afspraken gemaakt over dispensatie in leertijd voor bepaalde vakken ten behoeve van andere vakken.

Per leerjaar is per vak op de leerlijnkaart beschreven aan welke extra doelen dat leerjaar gewerkt wordt. (dit is nog niet gerealiseerd. In de groepen wordt nu per leerling bekeken aan welke extra doelen er gewerkt wordt.

 

  • L-(min) arrangement

Dit arrangement is voor leerlingen die naar verwachting zullen uitstromen naar het VMBO-BBL met LWOO, maar op dit moment nog onvoldoende leerrendement behalen. Door middel van extra aandacht, instructie en/of extra leertijd of materialen wordt gekeken of de leerling in staat is om hogere leerrendementen te behalen.

 

De leerlijn die bij het arrangement hoort is het L arrangement zoals die beschreven staat op de leerlijnkaarten met concrete tussendoelen waar de Burcht mee werkt.

Per leerjaar is per vak beschreven aan welke tussendoelen dat leerjaar gewerkt wordt. Als de aangeboden leerstof ook behaald is aan het eind van het jaar, behaalt de leerling een leerrendement van 80%.

 

  • P- arrangement

Dit arrangement is voor leerlingen die naar verwachting zullen uitstromen naar het Praktijkonderwijs. Dit wordt het P-arrangement genoemd.

De leerlijn die bij dit arrangement hoort is de P-leerlijn zoals die beschreven gaat worden op de leerlijnkaarten met concrete tussendoelen waar de Burcht mee werkt.

 



 

 

 

 

Contact

Mozartstraat 180a

2983 AK Ridderkerk

T 078 - 820 00 34

info@burcht-ridderkerk.nl

 

Routeplanner >

 

Twitter

Zoeken

Kinderopvang

Inschrijven

BSO

Peuters

Baby’s

Kinderopvang

 

Onderwijs

Visie en Missie

Identiteit

Ons onderwijs

Ontwikkeling

Ouderparticipatie

Aanmelden/inschrijven

 

Algemeen

Ouders

Agenda

Vakanties en vrije dagen

Nieuws

Kwaliteit

Disclaimer

 

Bekijk hier de informatiegids >

 

PIT kinderopvang & onderwijs

Kinderopvang Zwijndrecht - Kinderopvang Alblasserdam - Kinderopvang Hendrik-Ido-Ambacht - Basisonderwijs Zwijndrecht
Basisonderwijs Alblasserdam - Basisonderwijs Hendrik-Ido-Ambacht - Basisonderwijs Heerjansdam - Speciaal basisonderwijs Ridderkerk
Kindcentrum Zwijndrecht - Kindcentrum Alblasserdam - Kindcentrum Hendrik-Ido-Ambacht  - Kindcentrum Ridderkerk - Kindcentrum Heerjansdam
PIT kinderopvang & onderwijs - PIT kinderopvang - PIT onderwijs

Copyright 2023 - Speciaal Kindcentrum De Burcht
Inloggen | Ziber Education - School website | Ziber - Website software | Design by Pencilpoint | creatief in vorm & inhoud